Tabletin käyttö kynätyöskentelyn tukena
Usein keskustelu kynätaidoista ja kirjoittamisesta menee vastakkainasetteluksi käsin kirjoittamisen ja laitteella kirjoittamisen hyödyllisyydestä, mutta voisiko näitä kahta käyttää rinnakkain ja jopa niin, että laitteella tekeminen veisi kynätyöskentelytaitoja eteenpäin? Äkkiseltään teknisen laitteen käyttö saattaa kuulostaa hieman oudolta välineeltä harjoitella kynätaitoja, ja totta onkin, että kynänohjailu kehittyy vain kynää käyttämällä. Tabletin käyttö kynätyöskentelyn tukena voi kuitenkin tarjota monenlaista hyötyä kynätaitojen harjoitteluun.
Tabletti
Tabletti on usein hyvä motivaation herättäjä. Jos lapsella ei ole vielä sisäistä motivaatiota
kynähommiin, voi tablettityöskentely olla hyvä alku onnistumisen kokemusten ja mielekkyyden saavuttamiseksi, joiden kautta myös lapsen oma motivaatio lähtee kehittymään. Usein tällaisessa tilanteessa on hyvä ottaa kosketusnäyttökynä käyttöön ja lähteä sen avulla pelaamaan jotakin jo etukäteen tiedettyä lapselle mieluista sovellusta. Näin kynänkäyttöä tulee harjoiteltua kuin vahingossa. Taitojen ja motivaation karttuessa voi lisätä haastetta työskentelyyn ja siirtyä tarkempaa kynänohjailua vaativiin sovelluksiin. Myös suoralla kosketuksella eli sormella ohjaaminen on hyvää harjoittelua kynähommien pohjaksi, mutta kuten jo edellä on todettu; jotta kynänohjailu kehittyy, on saatava kynä lapsen käteen.
Tabletin ja kosketusnäyttökynän avulla voi myös loistavasti harjoitella toimivaa kynäotetta. Kaltevaan asentoon asetettu tabletti ohjaa jo itsessään rannetta ja sormia kohti toiminnallista asentoa. Usein lapsi myös sietää otteen korjaamista paremmin tabletilla pelaamisen ohessa, koska mielekäs tekeminen pitää otteessaan ja sen äärelle on helpompi asettua kuin vaikkapa kynä-paperitehtävien.
Sitten niihin varsinaisiin hyväksi havaittuihin sovelluksiin, joita harjoittelussa voi käyttää! Tabletin käyttö on yleistynyt viime vuosina huimasti koulussa ja varhaiskasvatuksessa. Lapset ovat taitavia käyttämään laitteita ja myös monista perheistä löytyy oma tabletti. Näin ollen harjoittelussa pääsee usein alkuun helposti ja usein myös melko edullisesti. Monista hyvistä sovelluksista on olemassa Lite-versio, jota voi kokeilla rajatuin ominaisuuksin ilmaiseksi. On myös todella hyviä kokonaan ilmaisia sovelluksia.
Suosikkisovelluksia
Alle on listattu aiheittain muutamia suosikkisovelluksia liittyen kynähommiin. Yllättävää kyllä, omat suosikkini eivät ole kovin paljoa muuttuneet vuosien varrella!
Piirtelyohjelmat vapaaseen piirtelyyn
- HelpKidzLearn: Finger Paint (Piirustusohjelma musiikilla ja äänitehosteilla)
- Sago Mini: Doodlecast (Piirustukseen voi myös nauhoittaa ääntä, jos haluaa vaikkapa kertoa kuvasta)
- Drawing Carl (Monipuolinen piirustusohjelma)
Esittävän kuvan piirtäminen
- Learn Drawing Bini Bambini (Englanninkielinen sovellus, jolla voi harjoitella myös numeroita)
Värittäminen
- Quiver ja sen eri versiot (Sopii kaikenikäisille värittelijöille. Vaatii tulostetun värityskuvan, joka herää sovelluksen avulla ”eloon”)
- Bimi Boo: Lasten palapelit (Pienille lapsille sopiva sovellus, jossa väritetään, yhdistetään pisteitä ja tehdään palapelejä söpöistä eläinkuvista)
Kirjainmuodot ja numerot
- Molla ABC (Suomenkielinen sovellus, jolla voi harjoitella sekä numero-, että kirjainmuotoja)
- Staedtler: Writing the ABC (Englanninkielinen ohjelma, jolla voi harjoitella kirjoittamista ja piirtämistä)
- Leiki sanoilla, Mikko Mallikas (Suomenkielinen kirjainsovellus)
- Elmo 123s Lite (Englanninkielinen sovellus, jossa harjoitellaan numeroiden tunnistamista jäljentämistä, laskemista ja tehdään palapelejä sekä väritellään)
Kynänohjailu
- Taaperosokkelo 123 (Nimestään huolimatta tämä sopii myös vähän isommillekin lapsille)
- Eskarisokkelo 123
- Maze Game (Sovelluksia on useampia esimerkiksi Maze Game 3 on jo selvästi haastavampi ja sopii eskari sekä kouluikäisille)
Lue uusin blogikirjoituksemme
-
Turvaa oppivat aivot
Leikki on lapsen luontainen tapa toimia ja keskeisimpiä osallistumisen muotoja lapsuusiässä, mutta millainen leikki on kehittävää ja hyvinvointia tukevaa? Onko tärkeää se, miltä leikki näyttää vai onko sittenkin kysymys lapsen sisäisestä kokemuksesta?
Lue edellinen blogikirjoituksemme
-
-
Tunteet ja tarpeet – tunnetyöskentelyä arjen aallokossa
Kaikilla tunteilla on omat tehtävänsä ja tarkoituksensa, mutta joskus lapsen tunteista kumpuava toiminta saattaa hankaloittaa sekä aikuisen että lapsen elämää.
-