Kouluikäisten toimintaterapia – toimivia työkaluja arvioinnista toteutukseen (5. – 6.9.2024)
Koulutuksessa perehdytään kouluikäisten lasten toimintaterapian erityispiirteisiin ja tutkimustietoon alueelta. Koulutuksen tavoitteena on tarjota tietoa ja välineitä esikoulu- ja kouluikäisten lasten arviointiin ja terapiaan. Erityisen paljon kiitosta ovat saaneet tähän koulutukseen sisältyvät “koulunkäynnin taitomaat”, jotka toimivat välineenä tutkittaessa koulunkäynnin kannalta tärkeitä opeteltavia taitoja. Taitomaista olemmekin nyt tehneet kaksi versiota – toisen käytettäväksi koululaisen kanssa, toisen lähipiirin pohdinnan tueksi.
Tässä koulutuksessa syvennymme aiheisiin:
- Miten ja millaisia arviointi- ja interventiomenetelmiä käyttäen toimintaterapiaa voi toteuttaa top-down mallin mukaisesti esikoulussa ja koulussa?
- Asiakaslähtöiset arviointimenetelmät kouluikäisten toimintaterapiassa (PACS, PEGS, COSA)
- Millaisia erityispiirteitä liittyy esikoulussa ja koulussa tarjottavaan toimintaterapiaan?
- Millaista tietotaitoa toimintaterapeutilta vaaditaan esikoulu- ja kouluympäristössä toimimiseen?
- Miten arvioida esikoululaisen ja koululaisen toimintaa luonnollisessa ympäristössä?
- Koulunkäynnin GAS-tavoitteet.
- Toimintaterapian vaikuttavuus kouluikäisillä, tutkimustietoa ja sen soveltamista arkeen.
- Onnistunut yhteistyö koulun henkilökunnan kanssa.
- Millaisia toimintaehdotuksia ja –vinkkejä on esitelty kirjallisuudessa koulumaailmaan liittyen?
Teoria antaa vakaan pohjan toimintaterapeutin työlle. Uuden teoriatiedon soveltaminen käytäntöön on kuitenkin aluksi aikamoisen työlästä. Näitä ensi askeleita helpottamaan lisäsimme koulutuspäiväämme myös käytännön materiaalipaketteja!
- Koulunkäynnin taitomaat – arvioinnin ja tavoiteasettelun tueksi
- Koulunkäynnin taitomaat – oppilaan itsearvioinnin tueksi
- Koulunkäynnin GAS-tavoitteet -paketti. Runsas paketti esimerkkejä koulunkäynnin tavoitealueista.
- Oppimista tukeva ympäristö. Muistilista oppimista tukevista ympäristötekijöistä ympäristön arvioinnin ja konsultaatioiden tueksi.
Ajankohta
05.09.2024 -06.09.2024
Paikka
Zoom
Hinta
495 € hinta sis. alv. 25,5%
Kohderyhmä
Terapeuteille
Kouluttaja
Kouluttajana päivässä toimii toimintaterapeutti, mindfulness- ja hengitysohjaaja Maikku Tammisto. Maikku on työskennellyt niin terapeuttina kuin kouluttajanakin jo kolmella vuosikymmenellä. Teoriatiedon yhdistäminen käytäntöön on yksi Maikun erityisvahvuuksista.
“Ihanan lämmin lähestymistapa aiheeseen ja paljon käytännönläheisyyttä. <3”
“Ihania esimerkkejä. Avointa ja aitoa läsnäoloa. Tuntui, että olemme läsnä, vaikka oltiin etänä.”
“Yksi parhaista kouluttajista ikinä! Huomaa, että on alansa ammattilainen. Osasi kertoa asiat selkeästi ja käytti hyvin lähteitä.”
Koulutuspaikka:
Etänä (Zoom)
Koulutuspäivän ohjelma:
Torstai 5.9.
8.45 webinaari-alusta aukeaa
9.00 Top-down toimintaterapiaa OTIPM-mallin pohjalta
10.30 Tauko
10.45 kouluikäisten arviointimenetelmät
11.30 lounastauko
12.30 Kouluikäisten arviointimenetelmät ja koulunkäyntimaat
14.00 kahvitauko
14.30 Dynaaminen toiminnan analyysi
16.00 Koulutuspäivä päättyy
Perjantai 6.9.
8.45 webinaari-alusta aukeaa
9.00 Tavoiteasettelusta
10.30 Tauko
10.45 Terapiaa, tavoitteellisesti ja näyttöön perustuvasti
11.30 lounastauko
12.30 Terapiaa, tavoitteellisesti ja näyttöön perustuvasti
14.00 kahvitauko
14.30 Kaiken a ja o; yhteistyö
16.00 Koulutuspäivä päättyy